

Galton and the birth of differential psychology and eugenics: social, political, and economic forces. A revolution in historiography of science.

Journal of the History of the Behavioral Sciences, 6(1), 25-35. A summer institute on the History of Psychology: Part II. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 5(4), 307-319. A summer institute on the History of Psychology: Part I. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 9(2), 91-101.īrozek, J., Watson, R., & Ross, B. Second summer institute on the History of Psychology. Toronto: Hogrefe.īrozek, J., & Schneider, L. History of a historian of psychology in the United States. Psychologie und Geschichte, 2(2), 96-101.īrozek, J. Historiography of Psychology: A brief look into the past. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 18(4), 326-331. Watson (1909-1980) to the literature on the History of Psychology. Transactions of the New York Academy of Sciences, 31(2), 115-127. History of Psychology: Diversity of approaches and uses. The affirmation of the scientist-practitioner: A look back at Boulder. Cambridge: Cambridge University Press.īaker, D., & Benjamin, L. Psychology in twentieth-century thought and society. Nueva York: Cambridge University Press.Īsh, M., & Woodward, W. Woodward (Eds.), Psychology in twentieth-century thought and society (pp. Weingart (Eds.), Functions and uses of disciplinary histories (pp. The self-presentation of a discipline: History of psychology in the United States between pedagogy and scholarship. Trabajo presentado en el Annual Meeting de la Cheiron Society, Brunswick, Estados Unidos.Īsh, M. Toward a social history of psychology: A long essay review. Toward a philosophical history of psychology: An alternative path for the future. Nueva York: Springer.Īraujo, Saulo Freitas. A reassesment of the historiography of science. Se concluye que la profesionalización fue motorizada en gran medida por estas instancias y sus protagonistas.Īgassi, J. La ponderación de estos avances formativos revela su centralidad tanto para la profesionalización del campo como para la incorporación de influencias extra-disciplinarias, provenientes de la historiografía, la sociología y la filosofía de la ciencia, especialmente en la historia social o sociológica de la psicología. Se sintetizan los avances profesionales e institucionales más importantes del campo, enfatizando los Cursos de Verano de Historia de la Psicología. Se describen luego las recensiones del campo que, hacia 1960, realizaron Robert Watson y Robert Young. Desde una perspectiva metodológica histórica, se describe primero el modelo historiográfico de Edwin Boring, enraizado en el experimentalismo.

Se analiza, desde un modelo histórico-sociológico, la consolidación y profesionalización de la Historia de la Psicología en el marco de la emergencia disciplinar de la Historia de las Ciencias del Comportamiento en Estados Unidos.
